Vecka 27

2011-04-05 @ 20:14:25 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

 


Bebisen:
Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Från och med nu anger man bebisens längd från huvud till häl. I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1 kg. Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större kroppsmässigt. Hörseln har utvecklats mer och din bebis börjar öppna sina ögon. Bebisen känner igen din och andras röster kring dig. 

Mamman:

Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern. Det kan hända att du känner en fot som tar spjärn mot magen. Barnet testar sina krafter. Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.

Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm. Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen. Du kan känna också av: halsbränna och tryck mot lungorna. Kring den här tiden börjar du antagligen att lägga på dig en del vikt om du inte redan gjort det. Detta gör man ungefär till vecka 36. Vikten du lägger på dig under graviditeten är inte ohälsosamt fett utan kommer att fördelas till flera ställen. Bara vikten på dina bröst kan fyrdubblas under en graviditet. En del av vikten går till kroppsvätskor som fostervatten och ökad blodmängd. Blodvolymen enbart ökar 30-50 % under din graviditet. Barnet och moderkakan väger ju en del de också. Dessutom lägger man ofta på sig några kilon extravikt i form av fettreserver inför första tiden med barnet.

Egna ord:
Tiden går så sjukt fort! jag änger inte med ett dugg! är verkligen vår älskade lilla bebis så stor som ca 36 cm från huvud till fot. Tyckte inte det var länge sen jag läste att den var stor som en kiwi.

Att Lillkotten är starkare har jag märkt på att sparkarna blir allt starkare och starkare. Men har inte *ännu* fått några sparkar som gjort ont. Däremot så känner jag ofta av att det trycker mot lungorna vilket inte alls är skönt! Halsbränna har jag ju men det har jag haft länge. Dock har den blivigt värre så var till apoteket idag och köpte lite starkare tabletter mot det får vi hoppas att blir bra =)

Viktökningen ligger på ca 8 kg.. Jag nojar mig fortfarande över att gå upp en massa i vikt. Men 15 kg kan jag gå med på, men hellst inte mer. Sen kan jag ju inte styra så mycket över det ändå. Jag gör ju inget annorlunda mot vad jag gjorde innan jag blev gravid. Jag äter som vanligt och så.. Iofs så har jag slutat röka och så kan jag ju inte gå några vidare promenader =/ Nej med tanke på att motionen inte alls fungerar och jag har slutat röka så är nog 8 kg en lagom viktökning än så länge.. *hoppas jag*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback