Vecka 29

2011-04-19 @ 20:15:37 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!



Bebis:
I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm. Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker. Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.

Mamma:
Nu kan du känna toppen på din livmoder cirka tio centimeter ovanför naveln och ditt barn fyller upp all plats i magen. Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt händer, fötter och underben kan svullna.
Vad du kan göra själv:
  • ligga högt med benen
  • eller vila lite mer än vanligt och
  • tänka på undvika kläder som sitter åt
  • eller använda stödstrumpor.

Några kvinnor kan börja få smärtor från bäckenfogarna, även kallat foglossning. I vissa fall kan det börja ett par veckor tidigare, speciellt hos omföderskor. Man kan inte bota foglossning under graviditeten men det finns mycket man själv kan göra för att skjuta upp och mildra besvären. Har du tungt arbete med många tunga lyft dagligen kan du få havandeskapspenning.

Egna ord:
Det känns att bebis har det trångt där inne. Det har börjat trycka mot revbenen och lungorna vilket är väldigt obehagligt faktiskt. Jag har inte börjat samla något vatten ännu vilket känns rätt skönt, det finns det gott om tid för ännu så om jag ska börja samla vatten gör jag det hellre lite senare i graviditeten =P Foglossning har jag ju haft länge nu, det började redan i vecka 13 men har kommit och gått sen dess men nu blivigt väldigt jobbigt. Havandeskapspenning har jag ansökt om så vi får se om det blir beviljat eller inte. Även läkarbesök är inbokat till mig för att se om jag kan få bli sjukskriven innan havandeskapspenningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback