Vecka 20 (19+0)

2011-02-14 @ 22:46:16 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Ja nu blev det ju inte världens bästa bild men det får duga..
Tröjan är lite stor också, men det är bra
då har magen att växa i =)

Kroppen:
Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor. Om du tidigare har fött barn känner du nog fosterrörelser, det kan du ha gjort i en eller två veckor. Livmodern når i höjd till naveln men storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Många gravida kvinnor använder alternativa läkemedel mot olika åkommor, eller för att kunna slappna av, till exempel örtmedicin. Vanligtvis är det ofarligt, men diskutera med din barnmorska innan du börjar ta det.

Bebis:
I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (från huvud till stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna. Det växer ut lanugohår på huvudet de är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering som ofta bara är någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet. Spela gärna musik för barnet, gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.

Egna ord:
Det känns helt fantastiskt att vi nu har nått vecka 20! Fosterrörelser kände jag för första gången i vecka 16, men så nu den senaste veckan så har jag kännt Lillkotten varje dag. Så det är nog väldigt olika det också. Magen är rund och fin som ni kan se på bilden och jag smörjer in den med en fet olja morgon och kväll för att försöka undvika bristningar. Men tyvärr så har jag nog samma sorts hud som min mamma så det kommer säkerligen att spricka och bli zebrarandig sen. En tanke som inte är alltför rolig faktiskt men inte mycket jag kan göra åt. Jag smörjer och smörjer så får vi se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback