Vecka 26!

2011-03-29 @ 19:14:48 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
I vecka 26 är medelkroppslängden ca 35 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 900 gr. Ögonen är nu färdigbildade, dom har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och bebisen börjar blinka. Den har även lärt sig att både andas in och ut med sina lungor. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Spela musik som du gillar.

Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster.

Omkring denna vecka börjar fostret öka rejält i vikt inför sin födelse.

Mamman:

Nu närmar sig livmodern de nedersta revbenen och nu går du in i den sista och tredje trimestern. Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Du bör ha gått upp mellan 7 och 10 kg vid den här veckan. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen. Försök att dricka mycket mer vatten än vad du vanligtvis gör.

Egna ord:
Vår bebis tycker om all musik verkar det som hihi spelar ingen roll vilken musik som spelas det blir ändå ett himla hallå där inne i magen :D Tröttheten har kommit tillbaka. Om jag inte vilar mitt på dagen så är jag helt slut tidigt på kvällen, men då är det ju försent att gå och vila för då kan jag inte sova på natten sen. Halsbrännan sitter fortfarande i och kommer lite titt som tätt och irriterar mig. Hur det ligger till med vikten vet jag faktiskt inte för jag har inte vägt mig på ett tag.. ska göra det imonbitti tänkte jag =)

Jag ska även ta veckobild på magen men det får bli imon för jag är grymt trött nu.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback