Vecka 32

2011-05-10 @ 14:25:15 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
I vecka 31 är medelkroppslängden 44 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 2000 gr, alltså 2 kg.

Skulle barnet födas nu klarar det sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.

Fostret reagerar på ljuset som kommer igenom livmoderväggen. Ibland sträcker det sig efter ljuset eller följer det med ögonen. Nu är det vanligt att fostret hickar och mamman kan ofta känna det. Hickan är inget problem, tvärtom eftersom det hjälper babyn att träna på sin andning. När barnet hickar drar diafragman ihop sig och det ökar också lungkapaciteten. De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan.

Mamman:

Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Om du hastigt svullnar och samtidigt ökar snabbt i vikt kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och orsakar högt blodtryck. Om du misstänker att du har drabbats av havandeskapsförgiftning måste du kontakta din barnmorska omgående. Havandeskapsförgiftning kan leda till försämrad tillväxt hos fostret. I sällsynta fall kan det vara livshotande. Eftersom kroppen förbereder sig inför förlossningen kan du känna förvärkar. De påminner om mensvärk.

Egna Ord:
Jag mår bra. Foglossningen plågar mig inte alltför mycket just nu, men jag tror det beror messt på att jag kan göra allt i min egen takt och behöver inte hålla på och pressa mig om jag känner att jag börjar få ont. Känns bra! Min halsbränna kommer och går men inte alls lika mycket som de två föregående veckorna. Jag har en del förvärkar och sammandragningar så kroppen övar sig för fullt =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback