Vecka 34!

2011-05-24 @ 12:43:10 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm. Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. Även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård. 

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan råka riva sig på dem.

Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du får i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Mamman:
Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov. Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet.

Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

Din kropp börjar nu mer och mer förbereda sig och du kanske märker att du har fler sammandragningar som skiljer sig från de vanliga sammandragningar du haft tidigare. Det är ett gott tecken inför förlossningen när de ändrar sig i karaktären. Att känna sig utmattat är helt normalt. Svårigheter att sova, värk, viktuppgång och oro inför förlossning kan vara bidragande orsaker. Vila så ofta du kan.

Egna ord:
Jag är trött och har mycket ont. Allt är tungt att göra men jag kan ju inte bara sitta här och glo heller så jag gör ju saker ändå men får ofta sota för det senare på dagen eller kvällen för då får jag grymt ont. Gör jag för mycket saker och tar i lite så får jag hemska sammandragningar så jag får gå och lägga mig. Bara en sån simpel sak som att vända sig om i sängen är en plåga haha och när man har laggt sig till rätta, vad händer då? joo jag blir kissnödig haha

Nu har jag klagat en del.. men måste ju tillägga att jag även fast det är tungt och jag har ont och sånt trivs att vara gravid. Det är mysigt med magen och att känna bebis röra sig där inne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback