Vecka 31

2011-05-03 @ 22:20:57 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:

I vecka 31 är medelkroppslängden 42 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1800 gr. Huvudets omkrets är 29,5 cm. På grund av att hjärnan växer snabbt nu ökar den mer än vanligt i omkrets. Generellt har barnets kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt.

Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnets ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus. Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln. Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Barnet stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

Många barn har redan hår på huvudet, ibland upp 2 cm långt. Barnet har oftast inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Mamman:
Kanske börjar du bli något glömsk. Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn. Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. Det kan vara bra att veta att hur andfådd du än känner dig får barnet tillräckligt med syre.

Fundus-måttet brukar ligga på mellan 29-32 cm runt den här tiden. Magen växer och dina revben och ditt bäcken kan kännas ansträngt efterhand som fostret växer. En del kvinnor känner mer av sin halsbränna när livmodern trycker undan de inre organen eftersom det blir allt mindre plats för magen och dess innehåll. Det kan lindras lite om du håller dig upprätt efter en måltid.

Ett av de vanligaste problemen är att man får ont i ryggen. Detta kan uppkomma nästan när som helst under graviditeten och till och med finnas kvar upp till ett par år efter graviditeten. Försök att ha en bra hållning och i mån av ork försiktigt hålla uppe konditionen och stretcha. Glöm inte att be den blivande pappan om en skön ryggmassage emellanåt.

Kroppen producerar ett hormon som heter relaxin. Det är detta som löser upp bäckenet så att det blir mer flexibelt och hjälper till att vidga bäckenet inför förlossningen. I vissa fall blir besvären väldigt svåra och man kan få så kallad foglossning. Det här kan orsaka en mer vaggande gång när du går. En del kvinnor kan gå igenom detta också utan att känna mycket av det. Det betyder inte att din kropp inte är redo för en förlossning. Tillhör du en av dessa kvinnor så kan du känna dig lycklig.

Egna ord:
Jag har börjat bli otroligt trött igen. Trycket på mina revben blir värre och värre men då är det skönt att lägga sig ner en liten stund. Men jag kan oftast inte ligg apå rygg längre eftersom att halsbrännan sätter fart om jag gör det. Denna hemska halsbränna! Ryggen och fogarna är inte heller så jätteroliga just nu, ont har jag messt hela tiden mer eller mindre. Det pendlar hur ont jag har såklart men ändå det är ju inte skönt precis. Jag har blivigt sjukskriven och fått min havandeskapspenning beviljad så det är skönt att slippa tänka på att jag måste ha rygg och fogar till att orka med en dag på jobbet. Nu kan jag fixa lite här hemma och så lägga mig en stund om jag får för ont!

Lillkotten bökar för fullt där inne och har kommit på att det bästa man kan göra är antingen att trycka på mammas revben eller också trycka sig uttåt mot magen så det känns som att mamma ska spricka mitt på magen. Det är lite obehagligt faktiskt men det finns ju inte så mycket jag kan göra åt det. Bara att låta bebis hålla på till den tröttnar hahaha

P.s: bild kommer under veckan, orkar inte fixa med det nu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback