Vecka 34(33+1)

2013-02-04 @ 09:46:00 | Publicerat i: Veckorna för sig | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
är ca 44cm från topp till tå och väger ca 2,3kg. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan lägger sig en del barn tillrätta och fixerar huvudet i bäckeningången. Ca 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen (sätesbjudning/fotbjudning). Man kan då försöka få fostret att vända sig rätt, en så kallad yttre vändning som görs på förlossningen i v 37.

Mamma:
Vätska kan samlas i kroppen och du märker det t.ex. på att dina ringar kanske inte passar längre, dina händer och fötter kan svullna. Din blodvolym har ökat med 50 % men nu håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Bebisen börjar nu inta det vanligaste läget dvs. med huvudet nedåt i bäcken ingången Det kan slita och dra i bäckenet samt nedåt ljumskarna. Karaktären på bebisens fosterrörelser ändras p.g.a. bebisens kraftiga tillväxt och på det läge den intagit. Du ska känna barnet varje dag.

Egna ord:
Ja, vår bebis väger ju inte så mycket fick vi veta på tillväxtultraljudet, för en vecka sen ungefär vägde h*n ca 1826g så h*n ligger lite under.. H*n är fixerad med huvudet så vi får hoppas att h*n håller sig där så vi slipper vända och fixa :)

Min ring passar fortfarande och mina skor likaså.. Några svullnader har jag inte lagt märket till ännu så kan ju hoppas det kommer sent om det nu ska komma.. Men Olivia svullnade jag hemskt sista 3 veckorna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback