Vecka 24

2011-03-14 @ 20:54:43 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
Nu börjar det bli trångt i magen och det känner du förmodligen. I vecka 24 är medelkroppslängden 32 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gr. Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter. Om din bebis skulle födas så här tidigt, skulle den ha goda utsikter att klara sig (ca 85%). Balanssinnet är välutvecklat och barnet vet vad som är upp och ner. Nu börjar nästa känsliga utveckling av hjärnan som pågår fram till vecka 36. Könsorganen är nu helt färdigutvecklade.

Mamman:
Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Det är inte ovanligt med halsbränna och ryggont. På grund av att blodmängden i kroppen ökar och att kroppstemperaturen stiger något får många kvinnor en rosig hy under graviditeten. Huden sväller och tar upp mer fukt, Den ökande blodmängden innebär också att du svettas mer. Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar. Tänk på att vissa inköp bör göras i tid eftersom det kan vara allt svårare och jobbigare att handla i och med att kroppen blir allt mer klumpig och magen större. Våga be andra om hjälp och försök att vila emellan åt. Drick mycket vatten.

Egna Ord:
Det märks att det börjar bli lite trångt för Lillkotten där inne. Den vänder sig, buffar och sparkar och ibland undrar man om den inte kan hitta någon bra ställning att ligga i. Det här med att känna livmodern har jag inte fattat alls, jag känner och känner och letar och letar men inte hittar jag någon livmoderkant eller nått sånt(jag har kanske för mkt fett i vägen hihi). Får se om Barnmorskan kan visa mig imon när vi ska dit. Jag är ständigt snorig eller täpt i näsan nu för tiden vilket är lite sörande faktiskt, men man vänjer sig ju vid det också. Jag har inte märkt av att jag svettas mer än vanligt. Jag vet inte vade jag drömmer längre, jag brukar alltid minnas vad jag har drömt men det gör jag inte alls längre. Kanske kan bero på att jag är så himla trött när jag går och lägger mig, så jag sover så djupt?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback