Vecka 35

2011-05-31 @ 07:25:52 | Publicerat i: Veckovis | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:I vecka 35 är medelkroppslängden ca 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ungefär 2700 gram. Huvudets omkrets är 33 cm.

Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Bebisen ökar med 220-340 gram varje vecka fram till förlossningen, bebisen blir nu dock inte så mycket längre, de flesta barn föds kring 50 cm. Eftersom det blir allt trängre i livmodern kan det hända att barnets rörelser minskar men de kan istället bli desto starkare.

Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Bebisens huvud vilar oftast på moderns blygdben.

Mamman:
Ditt fundusmått är nu cirka 31-35 centimeter. Magen står som högst nu för att snart, om några veckor, sjunka ned lite. Det komme göra att det blir lättare att äta och att andas. Bebisen trycker på överallt. Du kan ha tungt att andas, värk i ryggen och svårt att sitta, stå och sova. Troligtvis börjar det bli jobbigare och mer otympligt att gå nu. Vila så ofta du kan, försök att inte ta ut dig.

Om du vill förbereda dig kan du redan nu köpa amnings-bh och kanske några bra amningskläder, det kan vara skönt att ha hemma. Hela din kropp är inställd på förlossningen nu och magen kan plötsligt dra ihop sig och bli alldeles spänd.

Egna ord:
Allt är tungt just nu. Jag sover jättedåligt på nätterna och vaknar supertidigt på morgonen och är jättepigg för att sen vid 12 snåret säcka ihop totalt och är tvungen att gå och lägga mig igen. Halsbrännan sitter i fortfarande och det är bara att ha samarin och bubbelvatten i beredskap! Jag har en del förvärkar och samandragningar om nätterna som jag vaknar av. Så som vanligt får jag gå upp och kissa en miljon gånger varje natt.

Jag har en punkt på magen som är jätteöm och gör ofta ont när jag sitter ner för jag antar att det är något som trycker eller kommer i kläm. Men det sjukaste av allt är att huden på den punkten är avdomnad. Känns som att man har lokalbedövning typ.. helskumt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback