Vecka 21 (20+1)

2012-11-05 @ 19:45:57 | Publicerat i: Graviditeten | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebis:
Ditt barn är ca 16 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 420g. Barnet rör sig mycket fritt i fostervätskan, du kan känna sparkar långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet. Barnets första avföring bildas i tarmen. Sinnesorganen utvecklas i raskt takt och smaklökarna på tungan är färdiga.

Mamma:
Livmodern kan du känna nära naveln. Brösten kan börja läcka råmjölk, ditt barns första kost. Tänk på hur du sitter och ligger men även hur du lyfter saker. Var försiktig med din rygg som redan är påfrestad. Bäckenet börjar bli mer rörligt, har du mycket besvär finns det speciella bälten att köpa som ”fixerar” bäckenet när du går och står. Fråga din barnmorska om var du kan få tag på ett bälte. Halsbränna är inte helt ovanligt, det känns som en brännande känsla i bröstet och kan ge sura uppstötningar.

Egna ord:
Ingen råmjölk ännu i alla fall.. Men mitt stackars bäcken är det ju som det är med.. Men det har jag ju haft ont i länge, så bälte har jag ju givetvis redan! Halsbränna är också en vardag nu för tiden.. värst är på kvällen, då halsbrännan oftast börjar nere vid naveln och går ända upp i öronen! Hua inte kul!!

Bild:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback