Vecka 30 (29+0)

2013-01-06 @ 13:04:00 | Publicerat i: Veckorna för sig | Inlägget har 0 kommentarer
Följ mig via Bloglovin! | Till Startsidan!

Bebisen:
Väger ca 1,6 kg och är ca 27 cm långt från huvud till stjärt. Bebisens lanugohår börjar nu försvinna. Lite fjuniga strån kan finnas kvar när barnet föds men det försvinner efter några veckor. Barnet öppnar och stänger ögonlocken. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet i bäckeningången. Du kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar upp mot bröstkorgen.

Mamman:
All extra vikt som du bär upp påfrestar din rygg. Tänka på hållningen. Dina lungor tar upp ca 20 % mer syre vilket kan göra att du känner dig mer andfådd. Barnet växer mycket nu, tänk på att äta bra mellanmål under dagen. Ibland kan du bli lätt illamående dessa veckor då barnet växer mycket och hormonpåslaget är stort vilket inte är ovanligt.

Egna ord:
Ja, då är det nu ca 8-12 veckor kvar till Grynet är här, känns ganska läskigt men samtidigt så längtar jag supermycket efter denna lilla varelse :) än så länge har jag bara gått upp 4 kg vilket känns väldigt bra, mina knän hållet ihop fortfarande! Dom brukar ge upp om jag gått upp fort i vikt (jojobantat i tånnåren så jag vet). Mina stackars fogar blir bara värre och värre! Men som sagt.. Det är inte lång tid kvar nu :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback